شیوه یاب

شیوه جلوگیری از ریزش مو

دسته بندی : اقایان بانوان سلامتی مد و زیبایی     تاریخ : ۲ آبان ۱۳۹۵     بازدید : 98

جلوگیری از ریزش مو سوال خیلی از افرادیست که دچار ریزش مو شده اند اما برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم چه عواملی باعث ریزش مو می شوند. عوامل موثر در ریزش مو شامل رژیم غذای ، کمبود ویتامین ، عوارض دارویی ، استرس زیاد ، آلودگی هوا و ژنتیک است. یک سوم مردم دنیا از ریزش مو رنج می برند که از این میان هزاران نفرشان زنان هستند. هیچ تضمینی برای جلوگیری از ریزش موهای ژنتیکی یا متاثر از عوامل خارج از کنترل شما وجود ندارد. اما با تدابیر و مراقبت هایی خاص می توان این شانس را به موها داد که زودتر از موئد از سرتان پر نکشند.
چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم

از آسیب رساندن به موها خودداری کنید

کمتر موها را سشوار کنید
گرما پروتئین های مو را ضعیف می کند. گرمای مستقیم و مداوم باعث شکنندگی موها و موخوره شده و به مرور زمان موجب ریزش موها می شود. بهترین روش خشک کردن مو ها خشک شدن طبیعی آنهاست پس کمتر از سشوار استفاده کنید.
لوازم دیگری از قبیل اتوی مو ، بیگودی گرم و برس داغ همین تاثیر را دارند.
هنگام استفاده از لوازم داغ بیشتر دقت کنید ، چون استفاده مداوم از آنها می تواند باعث آسیب زدن به فولیکول های مو و سوختگی پوست سر شود.

از پرم ها خودداری کنید
پرمینگ همان صاف کننده ها و فرکننده های شیمیایی هستند که هر دو آسیب های فراوانی به موها می رسانند. کارکرد آنها به گونه ایست که پیوندهای داخلی مو را شکسته و به نحوی بازسازی می کند که باعث صافی یا فر شدن موها می شود. این کار موجب تضعیف موها و کدری ، خشکی و شکنندگی آنها می شود. خشکی و شکنندگی موها به مرور زمان می تواند باعث ریزش مو شود.

از رنگ موی شیمیایی کمتر استفاده کنید
استفاده مداوم از رنگ موی شیمیایی شانس آسیب زدن به موها را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. حالا که می خواهید نحوه جلوگیری از ریزش موها را بدانید بهتر است بدانید که زود به زود رنگ کردن موها می تواند باعث ریزش مو شود. موها را زودتر از ۴ یا ۶ هفته در میان رنگ نکنید. وقتی سیاهی موها پدیدار می شود اجازه دهید تا موهایتان سیاتر شود تا اینکه دوباره رنگش کنید.

موهایتان را دکلره نکنید
دکلره کردن موها رنگ دانه های طبیعی مو را هنگامی که کوتیکول ها در معرض مواد شیمیای هستند از بین می برد. با این کار ساختار طبیعی موها از هم پاشیده و آسیب پذیری آنها را بیشتر می کنید و با دست خود موهایتان را از بین می برید بنابراین دکلره ای که همراه با سشوار و مدل دهی باشد واقعا تاثیر منفی زیادی روی موها خواهد داشت.

محکم موها را نکشید
بعضی مدل موها که نیاز به کشش مو و کلیپس و الاستیکی موها دارند اگه به شکل روزانه از این مدل موها استفاده کنید باعث ریزش موهای خود می شوید. اگر بافت مو و دم اسبی کردن موها کار هر روزتان است از این کار جدا خودداری کنید چون تاثیر بسیار زیادی در ریزش مو دارند. در هم تنیدن محکم موها هم باعث ریزش بیشتر موها می شوند.
ریزش مویی که استفاده از مدل موهای خاص باعث آن هستند آلوپسی کشش نامیده می شود. که اگر از این مدل ها استفاده نکنید کاملا قابل پیشگیری است.
مراقبت همیشگی از موها

شستشوی موها با شامپوی ملایم
شستشوی موها به دلیل تمیز نگه داشتن مو و پوست سر می تواند مانع از ریزش موها شود ( مانع از بروز بیماری هایی که باعث ریزش مو هستند می شود ). از آنجا که شامپو روغن طبیعی موها را کاهش می دهد بهتر است موها هر روز شسته نشوند و حداقل یک روز در میان این کار را انجام دهید. موهای بعد از شسته شدن با شامپور پرپشت تر به نظر می رسند اما چند روز بعد به شکل خوابیده در می آیند.

شامپوی مناسب نوع موی خود انتخاب کنید
استفاده از شامپوی مناسب نوع مویتان تاثیر بسیاری روی سلامتی موها دارد بنابراین کمی برای موها خود وقت گذاشته و بعد از تشخیص نوع موهایتان ( موهای نرم ، خشک ، چرب ، عادی ) شامپوهای مناسب آن را تهیه و امتحان کنید در نهایت شامپویی که بهترین تاثیر برای همیشه از آن استفاده کنید. اگر موهایتان شوره می زند یا موهایتان را تازه رنگ کرده اید شامپوی مختص آنها تهیه کنید.
شامپوهای ویتامینه به دلیل پر کردن فضای خالی موجود بین شفت موها آنها را پرپشت تر می کنند اما تاثیری در ترمیم مو ندارند.

با بررسی ترکیبات شامپویی ملایم انتخاب کنید
استفاده از شماپوی ملایم به شما در سلامتی پوست سر و نوک موها کمک شایانی می کند. با بررسی ترکیبات نوشته شده روی شامپویتان می توانید به ملایم بودن یا نبودنش پی ببرید. اگر در ترکیبات شامپو سولفات ، سولفونات یا پارابن وجود داشت از آن استفاده نکنید. اگر بعد از آب اولین ترکیباتی که به چشم می خورند اسیتیونات یا گلوکوزید بود فورا آن شامپور را خریداری کرده و از آن استفاده کنید.
متداولترین ترکیبات تشکیل دهنده یک شامپوی ملایم سولفوسوکسینات ، سولتائین و آمفوآستات هستند.
سیلیکون ها ، پلی کوانتنیوم ها و گوار بهترین ترکیبات برای شامپو هستند.

از برس موی مرغوب و با کیفیت استفاده کنید
نحوه برس زدن موی سر تاثیر زیادی در شرایط موها دارد. برس نرمی که از فیبر طبیعی ساخته شده باشد تهیه کرده و از جلو به عقب شانه کنید. برس را به نرمی و آرامی به موها بکشید و با خشونت و محکم برس نزنید.
وقتی موها خیس و مرطوب هستند برس نزنید. بجاش از شانه استفاده کنید.

ماساژ پوست سر
ماساژ سر با روغن های مغذی ( روغن نارگیل ، روزماری ، اسطو خودوس یا بادام ) جریان خون در سطح پوست سر و فولیکول های مو را افزایش می دهد. مالش و ورز دادن پوست سر ، پوست را گرم کرده و باعث افزایش گردش خون می شود. بنابراین سلول های موجود در فولیکول مواد مغذی فراوانی دریافت کرده و رشد موها بیشتر می شود.
ماساژ پوست سر باعث آرامش شما و در نتیجه کارکرد بهینه بدن می شود.

انجام تست کم پشتی مو را برای رفع نگرانی
برای پی بردن به اینکه ریزش مو دارید یا نه تست تاگ را انجام دهید. ۲۰ یا ۳۰ تار مو را بین انگشت شست و سبابه گرفته و محکم بکشید. اگر بیشتر از ۶ تار مو از سرتان جدا شد ریزش مو دارید.
این تست قابل اعتماد نبوده و برای اطمینان بیشتر بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که همه به شکل طبیعی روزانه تعدادی از موهایشان می ریزد.
خوردن غذای مفید و مغذی برای مو

رژیم غذایی سالم و متعادل
شاید یکی از ساده ترین پاسخ ها برای سوال نحوه جلوگیری از ریزش مو همین تغذیه باشد. تغذیه مناسب یکی از ساده ترین روش ها برای داشتن موها ، پوست و بدنی سالم است. بدن سالم موهای سالمی هم خواهد داشت. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات احتمال ریزش مو را به شدت کاهش می دهد. ویتامین ها و مواد غذایی وجود دارند که باعث داشتن موهای سالم و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو می شوند.

آهن زیادی مصرف کنید
گوشت و سبزیجات سرشار از ماده معدنی آهن هستند. کمبود آهن منجبر به آنمی بوده و موجب اختلال در تغذیه فولیکولها و در نتیجه افزایش ریزش مو می شود. جهت جلوگیری از آن حتما غذاهای سرشار از آهن در رژیم غذایی تان گنجانده شود.
گوشت قرمز ، مرغ و ماهی منابع غذایی آهن دار هستند
بروکلی و اسفناج از جمله سبزیجات سرشار از آهن هستند

خوردن پروتئین کافی
پروتئین برای موهای محکم و مقوی بسیار ضروریست. کمبود پروتئین می تواند به خشکی ، ضعیف شدن موها و در نتیجه رزش مو منجر شود. پروتئین کافی آمینو اسید مورد نیاز موها برای قوی تر کردن آنها را فراهم می کند. این پروتئین اکثرا در شامپوها موجود است اما پروتئینی که از غذا ها دریافت می کنید موجب بهتر شدن ترکیب موها شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
دریافت پروتئین با خوردن غذاهای دریایی، مرغ، شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ، حبوبات، فیله گوشت، سویا، گوشت گاو بدون چربی امکان پذیر است.
گیاهخواران، کسانی که محصولات لبنی مصرف نمی کنند، و دیگران می توانند پروتئین غیر حیوانی خوب از نان گندم کامل، کره بادام زمینی، برنج قهوه ای، عدس، آجیل، لوبیا، و کلم بروکلی دریافت کنند.

مصرف ویتامین C
مواد غذایی که ویتامین C زیادی دارند باعث دریافت بهتر آهن غذا می شوند. بنابراین سعی کنید مواد غذایی شامل ویتامین C را با غذاهایی که آهن زیادی دارند مصرف کنید تا آهن بیشتری جذب بدنتان شود. ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن در بدن تان شده و مویرگ های تغذیه کننده موها را مقوی می کند. بهترین منابع حاوی ویتامین C شامل :
میوه های خانواده مرکبات، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب زمینی پخته و گوجه فرنگی.
زغال اخته، تمشک و توت فرنگی نیز منابع خوبی هستند.

اسید چرب امگا سه کافی دریافت کنید
این چربی نقش مهمی در جلوگیری از خشکی و شکنندگی موها دارد و در سلول هایی که شکل دهنده پوست تان هستند یافته می شوند. همچنین باعث رطوبت پوست و موی سرتان می شود. امگا ۳ چربی بسیار مهمیست که بدن به تنهایی نمی تواند آن را تولید کند ولی باید از طریق تغذیه دریافت شوند.
ماهی سالمون . ماهی تن و ماهی خال مخالی سرشار از امگا ۳ هستند.
تخم کتان ، تخم کدو تنبل و مغز گردو از دیگر منابع گیاهی امگا ۳ هستند.
امیدوارم از مطالعه مقاله نحوه جلوگیری از ریزش مو خسته نشده باشید. بهتون حق می دم یکم طولانیه ولی ارزش خواندن دارد. پس ادامه مقاله را هم مطالعه کنید چون مطالب مفید زیادی در ادامه گفته شده است.

خوردن غذاهای غنی از بیوتین
بیوتین ویتامین B قابل حل در آب است و اهمیت فراوانی برای موها دارند که کمبود آن باعث شکنندگی موها و ریزش آنها می شود. بهترین منابع بیوتین غلات ، جگر ، سفیده تخم مرغ و گردوست.
سبوس غلات سرشار از روی است که کمبود آن باعث خشکی مو ، خارش پوست سر و ریزش مو می شود.

مصرف مکمل ها
شاید در نظر دارید برای جلوگیری از ریزش مو از مکمل ها استفاده کنید قبل از اسن کار حتما با پزشک خود مشورت کنید. در مورد استفاده از مکمل های بیوتین ، اینوزیتول ، آهن ، ویتامین C و روی از او مشاوره بگیرید. با اینکه تاثیر این مکمل ها از ریزش مو ثابت نشده اما شواهدی دال بر موثر بودن آنها وجود دارد.

چه چیزهایی نباید بخورید
همانگونه که خوردنی هایی برای تقویت موها وجود دارد بعضی از خوردنی ها هستند که باعث ریزش مو می شوند. غذاهای خاصی وجود دارند که باعث ریزش مو می شوند. شیرین کننده های مصنوعی به عنوان اصلی ترین عامل نازکی و ریزش مو به حساب می آیند. افزودنی های غذایی هم از دیگر عوامل موثر هستند.
سفیده تخم مرغ خام حاوی ماده ایست که به بیوتین متصل است و مانع از جذب آن می شود. بنابراین سعی کنید همیشه تخم مرغ را به شکل پخته مصرف کنید.
کالری کافی دریافت کنید
رژیم غذایی با کالری کم ممکن است باعث ریزش موی موقت شود. بدن برای تولید و مراقبت از موها به مواد معدنی و ویتامین نیاز داد. تغییر درعادت غذایی ممکن است باعث قطع شدن دریافت این مواد شود. بعلاوه قطع دریافت کالری زیاد باعث استرس ، رشد نکردن موها ، ورود موها به مرحله استراحت یا خواب زمستانی می شود. از رژیم های غذایی سخت حودداری کنید چون همانگونه که وزن کم می کنید موهای خود را هم کم می کنید.
دریافت کمک پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو

پزشکان بهترین افراد برای پاسخ به سوال نحوه جلوگیری از ریزش مو هستند. مشاوره پژشکی و استفاده از نسخه آنها را در اولویت قرار دهید.

کی به پزشک مراجعه کنم
اینکه بدانید ریزش مو کی می تواند علامت یک بیماری خطرناک باشد برای مراجعه به موقع به پزشک بسیار مهم است. اگر ریزش موی شما غیر عادی است و در سنین پایین بوجود آمده حتما با پزشک تماس بگیرید. علائمی که باید مد نظرتان باشد :
درد و خارش همراه با ریزش مو یا قرمزی و زبری پوست سر.
نقطه ها کچل روی ریش و ابرو
در صورتی که زن هستید و ریزش موی مردانه دارید یا روی صورتتان موها به شکل غیر طبیعی رشد می کنند احتمالا دچار اختلالات هورمونی شده اید که بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
افزایش وزن ، احساس خستگی ، ضعف عضله ها و ناتوانی در تحمل سرما

آمادگی های لازم برای مراجعه به پزشکت
قبل از مراجعه به پزشک درباره علائمی که دارید کمی فکر کرده و کاملا آنها را به دکتر توضیح دهید. زمانی که اولین بار ریزش مو را تجربه کردید به یاد آورید و اینکه آیا اتفاقی بوده یا ادامه دار.
متوجه رشد ضعیف ، شکنندگی و ریزش موها شده اید؟
کسی در خویشاوندان درجه یک ریزش مو داشته؟
از مکمل یا داروی خاصی استفاده کرده اید؟

درمان های مناسب مردان
ریزش مو ارثی ازشایع ترین علل ریزش مو است. در مردان اغلب ریزش مو با عقب رفتن خط مو به شکل M مشخص می شود. اگرچه این نوع ریزش مو یک بیماری نبوده و به علت مسایل ارثی ایجاد می شود اما پزشکان اغلب برای درمان آن چند نوع دارو تجویز می کنند. دو دارویی که استفاده متداولی دارند عبارتند از :
مینوکسیدیل ، پماد موضعی است که به پوست سر مالیده می شود و باعث تحریک فولیکول های مو می شود. این پماد در درصدهای ۲٪ و ۵٪ می باشد و یک بار در روز استفاده می شود.
فیناستراید ، قرصیست که با تولید شکلی از تستوسترون در قسمت های طاسی سر تداخل ایجاد می کند و باعث تحریک مو می شود.

درمان های مناسب زنان
معمولا یک سوم از زنان در زندگی خود تا حدودی ریزش مو را کرده اند و حدود دو سوم از آنها نازک شدن موها همراه با طاسی را هنگام یائسگی تجربه می کنند. ریزش مو در زنان به ندرت با عقب رفتن خط مو اتفاق می افتد اما نازک شدن مو دربالای سر آنها تا حدودی ملموس به نظر می رسد. بعضی از رایج ترین داروهای برای ریزش مو زنانه عبارتند از:
مینوکسیدیل به شکل موضعی می باشد و به پوست سر مالیده می شود. مینوکسیدیل را به دلیل ترکیب شدن با شیر مادر نباید در دوران شیردهی استفاده کرد.
مکملهای آهن برای برخی از زنان، به ویژه زنانی که از سبزیجات استفاده می کنند توصیه می شود و همچنین برای کسانی که سابقه کم خونی، و یا کسانی که در دوره عادت ماهیانه خونریزی سنگین دارند تجویز می شود.
امیدوارم با مطالعه این نوشته توانسته باشید پاسخ سوال نحوه جلوگیری از ریزش مو را بگیرید و مطالعه آن برایتان مفید واقع شده باشد.
منبع : wikihow


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شیوه های مشابه

شیوه پیشگیری از انتقال بیماریهای امیزشی

شیوه ارتباط موفق با همسر

شیوه خرید لباس پاییزه و جدیدترین مدل لباس پاییزه مردانه

شیوه برخورد با افراد یکدنده و لجباز

شیوه یاب
کپی رایت © تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شیوه یاب می باشد.
هرگونه کپی برداری از مطالب صرفا با ذکر منبع و لینک به آدرس اصلی مجاز است.