لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
شیوه یاب

شیوه برقراری ارتباط با دیگران

دسته بندی : کار     تاریخ : ۸ آذر ۱۳۹۵     بازدید : 26

افراد شاغل تعداد ساعاتی را که با همکارانشان میگذرانند، معمولا بیش از ساعاتی است که با خانواده خود سپری میکنند وبه همین دلیل ایجاد ارتباط دوستانه و مناسب با همکاران اهمیت بسزایی دارد. از جمله اینکه دوستان در محیط کار بر عملکرد شما تاثیر زیادی دارند، به شما انگیزه میدهند، با تجربه و کمکهایشان باعث پیشرفت شما می شوند و بر عکس، نبود ارتباط دوستانه در محیط کاری باعث دلسردی و ناامیدی شما می شود و ادامه کار را برایتان سخت و طاقت فرسا می کند.
برای اینکه بدانید چطور برای برقراری ارتباط کلامی اقدام کنید راهکارهای زیر مفید به نظر میرسد:
جاده دو طرفه ارتباط!

چهره شما آینه درون شماست. توجه کنید صورتتان اولین چیزی است که اطرافیان به آن نگاه میاندازند. لبخندی دوستانه، تکانهای سر از جمله موارد مهمی است که در ایجاد رابطه دوستانه موثر است.
نظرات آنها را محترم بشمارید و ببینید چرا آنها این گونه فکر می کنند و به جای مشاجره از دیگران بخواهید درباره مواضع شان توضیح دهند
خوب گوش کنید

علاقه مندی خود را به صحبت های دیگران نشان دهید. در حین گوش کردن به صحبتهای فرد مقابل با تکان دادن سر به نشانه تایید، لبخند زدن و گفتن کلماتی مانند بله و… نشان دهید که به حرفهای او علاقه مند هستید و حرف هایش را درک میکنید. برای اینکه به فرد مقابلتان نشان دهید که خوب گوش می کنید، باید به او نشان دهید که معنای حرف او را می فهمید و کاملا منظور او را متوجه می شوید. برای این کار می توانید نکات مهم در صحبتهای او را تکرار کنید. این کار نشان میدهد که شما فقط گوش نمی کنید، بلکه منظور او را هم درک می کنید.
سوءتفاهم ها را حل کنید

مشکلات و سوءتفاهم ها را حل کنید. در صورت بروز هر گونه مشکل و سوءتفاهمی در محیط کار هر چه زودتر باید برای حل آن اقدام کنید. در غیر این صورت تاثیرات بدی بر شغل و حتی زندگی شخصی شما خواهد گذاشت.
احتیاط کنید

از بیان رازهای شخصی زندگی خود بخصوص در ابتدای دوستی خودداری کنید. همچنین از پرسیدن سوالهای خصوصی اجتناب کنید، زیرا فرد مقابل احساس میکند به حریم وی تجاوز کرده اید.
سدهای ارتباطی را شناسایی کنید

موانع و سدهای ارتباطی را شناسایی کنید. سرزنش کردن ، قضاوت کردن، تهدید کردن، مسخره کردن و قطع کردن صحبت دیگران، اینها همه ازموانعی است که راههای ارتباط را میبندد و مانع از برقراری ارتباط موثر و سازنده می شود.
ارتباط با دیگران
نظر دیگران را بپرسید

نظر دیگران را درباره خود جویا شوید. هرچند وقت، نظر دوستان و افرادی را که آنان را قبول دارید در مورد نوع برخورد و رفتارتان جویا شوید. از آنان بخواهید صادقانه نظرات شان رابیان کنند. چنین ارزیابی باعث می شود که اطلاعات بیشتری درباره خود به دست آورید و سپس به تقویت نقاط مثبت و رفع نکات منفی رفتار خود بپردازید.
مهارت های شغلی خود را افزایش دهید

سعی کنید هر روز نکته جدیدی درباره کار خود بیاموزید و درباره آن با همکارانتان صحبت کنید. با این کار علاوه بر پیشرفت شغلی وحرفهای، همکارانتان نیز از اطلاعات و مهارت های شما بهره می برند و همین امر موجب افزایش ارتباط دوستانه در محیط کاری می شود.
همیشه رسمی برخورد نکنید

سعی کنید با دیگران به خصوص با دوستان و اقوام و همکاران، خیلی رسمی برخورد نکنید. برای انتخاب موضوعی که می خواهید درباره آن با دیگران صحبت کنید، خیلی سخت نگیرید. مثلا می توانید از گفت وگو درباره موضوعهای روزانه شروع کنید تا به مرور توان شما بالاتر برود. همین صحبت کردن با دیگران با رعایت مهارتهای ارتباط موثر به شما کمک زیادی برای بالا بردن روابط عمومی تان خواهد کرد.
موانع و سدهای ارتباطی را شناسایی کنید. سرزنش کردن، قضاوت کردن، تهدید کردن، مسخره کردن و قطع کردن صحبت دیگران، اینها همه از موانعی است که راههای ارتباط را میبندد و مانع از برقراری ارتباط موثر و سازنده میشود
سوال کنید

سؤالاتی بپرسید که فرد مقابل را تشویق به توضیح بیشتر کند. مثلاً بپرسید «درمورد فلان چیز چه فکر میکنی؟» یا «نظرت راجع به فلان چیز چیست؟» با این گونه سؤالات او را تشویق می کنید که بیشتر صحبت کند و از میان صحبتهای فرد مقابل دوباره زمینه دیگری برای ادامه صحبت پیدا می کنید.
دقت داشته باشید که پرسش هایتان نباید جزو سوالاتی باشد که طرف مقابل بتواند با یک «بله» یا «خیر» به آنها پاسخ دهد. باید سوالاتی مطرح کنید که دامنه پاسخ دادن به آنها کاملاً باز باشد؛ به عنوان نمونه سوالی نظیر «حال شما خوب است؟» چیزی بیش از یک پاسخ کوتاه در بر ندارد، اما اگر مشاهده کردید که دوستتان به تنهایی در گوشه ای ایستاده، می توانید جلو بروید و از او بپرسید: چرا امروز این قدر بی حوصله ای؟ این سوال باعث می شود که او نیز ناخودآگاه اطلاعاتی هم درباره خودش و هم درباره شرایط موجود، در اختیار شما قرار دهد و رشته گفت وگو آغاز شود.
با فکر و ملاحظه صحبت کنید

پیش از صحبت کردن فکر کنید و مطمئن شوید که هیچ ابهامی که باعث سوء تعبیر شود، در سخنان شما وجود ندارد. گاهی ممکن است از صحت نظر خود درباره موضوعی مطمئن باشید، اما متوجه شوید که دیگران نظری مخالف شما دارند. شما باید نظرات آنها را محترم بشمارید و ببینید چرا آنها این گونه فکر می کنند و به جای مشاجره از دیگران بخواهید درباره مواضع شان توضیح دهند.
منابع:
روزنامه خراسان/جام جم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شیوه های مشابه

شیوه باز کردن قفل با قوطی نوشابه

شیوه تمیز کردن مبلمان

شیوه کسب آمادگی قبل از رفتن به سفر

شیوه خلاقانه کسب پول و درآمد در خانه

شیوه یاب
کپی رایت © تمامی حقوق این وبسایت متعلق به شیوه یاب می باشد.
هرگونه کپی برداری از مطالب صرفا با ذکر منبع و لینک به آدرس اصلی مجاز است.